!

Olemme avoinna ma-pe klo 8-16.

Julkaistu 2.4.2020

Tukea yrittäjälle korona-aikana 

Elämme erikoisia aikoja, viikkoja, kuukausia. Kukaan ei voi vielä tietää, miten kauan tämä tilanne jatkuu ja mitä kaikkea tästä maailmaa koskettavasta kriisistä seuraa. Pienyrittäjällä on nyt erittäin  haastavat ajat menossa: Miten jatkaa liiketoimintaa, kun ei ole asiakkaita? Tai miten maksaa juoksevia kuluja, jos ei ole tuloa, joka virtaa sisäänpäin. Toivomme, että säilytät toivosi ja uskosi, että selviämme tästä – yhdessä. Tässä muutamia vinkkejä, joilla voit edesauttaa ylläpitämään uskoa yrittäjyyteen sekä pitämään mielen virkeänä.

 

Hyödynnä nyt sosiaalista mediaa

Ammattilaisen antamat vinkit ja neuvot vahvistavat asiakkaiden mielikuvaa sinusta osaavana, helposti lähestyttävänä yrittäjänä. Toistuvasti somessa mielenkiintoisia aiheita julkaissut yrittäjä jää kuluttajan mieleen.

 

  • Olisiko sinulla jotain sisältöä, jota haluaisit jakaa verkkosivujesi tai yrityksesi somekanavan kautta? Onko sinun toiminimelläsi / yritykselläsi jo Facebook, Instagram, TikTok, Youtube-kanava tms. Nämä ovat nyt hyviä väyliä tavoittaa asiakkaitasi ilman kuluja, ja ne ovat myös kanavia, joista asiakkaasi tavoittavat myös sinut helposti.
  • Onko joku kanava vielä hyödyntämättä, joka voisi nyt avata sinulle uusia mahdollisuuksia ja tuoda lisää seuraajia ja mahdollisesti uusia asiakkaita tulevaisuudessa? Tee some-sisällöstä juuri sinun näköistäsi, on se sitten kuvin tai videoin. Monet jakavat esimerkiksi videoita voimistelu-  ja treenivinkeistä. Voisitko sinä tehdä videon jalkaterien/alaraajojen voimistelusta? Jalkojenhoidon ammattilainen voisi muistuttaa oikeankokoisten kenkien tärkeydestä ja vaikka kerrata lapsiperheiden vanhemmille videon kera, millaiset ovat hyvät kengät lapsille kevääseen. Myös  video tai kuvat varpaankynsien hoitamisesta ja leikkaamisesta oikealla tavalla olisi hyvää sisältöä. Siten asiakkaat välttyvät sisään kasvaneen kynnen aiheuttamilta ongelmilta kevään kuntoiluinnostuksen myötä.
  • Näytä somessa mitä tuotteita myyt. Mitä tuotteita sinä myyt? Mitkä tuotteet ovat tulevan kevät/kesä -kauden must-have? Onko sinulle tulossa uutuuksia myyntiin, joita voisit jo ennakkomarkkinoida? Tällainen olisi nyt kauteen sopivaa some-sisältöä.  Ideoita ja tietotaitoa varmasti riittää, nyt vain rohkeasti niitä jakamaan! Nyt, jos koskaan on hyvä tarttua näihin mahdollisuuksiin.

Mitä voisit tarjota niille asiakkaille, jotka eivät käytä somea? Voisitko mahdollisesti jakaa/lähettää heille postia? Voisitko lähettää sellaista materiaalia, johon on helppo tarttua matalalla kynnyksellä ja joka on sinulle pieni kulujen kannalta? Kuluttajaesitteet ja tuote-esitteet, yritysesite palveluistasi toimivat hyvinä muistuttajina. Materiaali kuitenkin muistuttaisi asiakkaitasi jalkojenhoidon tärkeydestä ja siitä, että teet työtäsi heitä varten, kun tästä mullistuksesta selvitään. Voisitko toimittaa asiakkaasi ovelle hänen tarvitsemiansa tuotteita? Jättää esimerkiksi voidepurkin tai kerän lampaanvillaa oven taakse?

 

Kehitä yritystäsi

 

Mitä asioita olet aina halunnut yrityksessäsi kehittää mutta aikaa ei ole ollut? Tartu kehitettäviin aiheisiin nyt!

  • Haluatko kehittää tai laajentaa palveluvalikoimaasi? Uusi hoito tai palvelu voisi piristää myyntiä tulevaisuudessa.  Löytyisikö tähän jotain verkko- opiskelumateriaalia, jota voisit nyt opiskella, kun on aikaa? Tutustu verkkokoulutuksiimme.
  • Ovatko yrityksen verkkosivut jääneet päivittämättä, onko sivuilla vanhentunutta tietoa? Verkkosivuilla tärkeää on ajankohtaisuus, pitkältä ajalta päivittämättä jääneet sivut eivät anna positiivista mielikuvaa. Uusien verkkosivujen perustaminenkin olisi nyt hyvä satsaus tulevaisuuteen, lue vinkit uusien verkkosivujen perustamiseen.

Muista vakituisia asiakkaitasi konkreettisin keinoin. Ole yhteydessä asiakkaisiin ja pidä heidät tietoisina palveluistasi. Lähesty asiakkaitasi rohkeasti esimerkiksi tekstiviesteillä, kysy kuulumiset. Etenkin vanhempi väestö on nyt paljon yksin kotona, ja juttuhetki tutun henkilön kanssa voisi olla päivän piristys! Tee markkinoinnista ja viestinnästä omannäköistä, sellaista jollainen olet hoitajanakin.

  • Milloin viimeksi olet ollut yhteydessä vakituisiin asiakkaisiisi?
  • Kokeile asiakkaille markkinointikampanjaa lahjakorteista kesän tai alkusyksyn hoitoihin! Tutustu lahjakorttivalikoimaamme.

 

Pidä yhteyttä muihin yrittäjiin

 

Seuraa muiden yrittäjien toimia tässä muuttuneessa tilanteessa. Voisitko tehdä jonkun kanssa yhteistyötä, kehittää jotain uutta, tukea toisianne?  Perusta alueellesi yrittäjien oma Facebook-ryhmä, jos sellaista ei vielä ole. Jaa yhteisöllisyyttä. Älä jää yksin tämän tilanteen kanssa! Somen foorumeilla, kuten #ostapienelta, voi seurata viimeisintä tietoa ja keskustelua aiheesta.

 

 

Viruskriisin jälkeen elämä tulee jatkumaan, ihmiset pääsevät liikkumaan ja palaavat taas käyttämään yrittäjien tarjoamia palveluja entiseen malliin. Silloin on hyvä olla valmiina täyttämään kalenteria ja tarjoamaan palveluja. Jalkojenhoidon tarve ei katoa mihinkään. On hyvä miettiä, millä tavoin voit varautua muutoksiin ja epävarmuustekijöihin jatkossakin. Nyt mitataan sopeutumiskykyä ja kykyä miettiä asioita pidemmälle tulevaisuuteen. Mielenrauhakin on monilla järkkynyt ja on hankalaa rentoutua. Kävely luonnossa auttaa monia. Millä keinoin sinä rentoudut ja saat ajatuksia pois stressaavista asioista? Omaan hyvinvointiin kannattaa nyt myös kiinnittää huomiota. Kyllä tästä selvitään!

 

Hyödyllisiä linkkejä ja vinkkejä: 

Päivitämme uuteen verkkokauppaan artikkeleita, maksullisia sekä maksuttomia verkkokoulutusmateriaaleja ja webinaareja, jotka antavat motivaatiota työntekoon sekä jaamme paljon muuta mukavaa tietoutta ja asiaa jalkaterveydestä.

Pähkinänkuoressa:

 

  • hyödynnä digitaalisia viestintäalustoja: Facebook, Instagram ja Whatsapp ovat asiakkaittesi ja muiden yrittäjien käytössä
  • lähesty myös niitä asiakkaita, jotka eivät somea käytä
  • kehitä yritystä ja palvelujasi
  • ole yhteydessä vakituisiin asiakkaisiin konkreettisesti
  • muuta toimintatapoja riskiryhmien palvelussa, esim. toimita tuotteet suoraan asiakkaan ovelle
  • hae vertaistukea muista yrittäjistä ja seuraa heidän keinoja toimia muuttuneessa tilanteessa
  • selvitä mahdollisuutesi eri tahoilta saataviin tukiin
  • tee verkkokoulutuksia ja pidä ammattitaitoa yllä. Tutustu koulutusvalikoimaamme tästä.
  • pidä yllä positiivista mieltä, hae mielenrauhaa sinua rauhoittavista tavoista rentoutua

Terveyttä ja tsemppiä sinulle!